uturkyrkan.se - Enkel och kostnadsfri anmälan om utträde ur svenska kyrkan
Om Uturkyrkan.se

Uturkyrkan.se startades eftersom det inte fanns någon enkel och lättfattlig site på internet för att lämna svenska kyrkan, något som många svenskar vill göra men färre vet hur man gör.

Före år 1996 blev alla svenskar automatiskt medlemmar i Svenska kyrkan vid födseln om deras föräldrar var medlemmar.

Den 1 januari år 2000 separerades stat och kyrka och svenska kyrkan är inte längre en statskyrka. Trots denna separation så står ändå alla de medlemmar som fötts in i kyrkan kvar som medlemmar, utan att någonsin ha tillfrågats om de har en tro, och i så fall vilken.

Enligt en internationell undersökning som utfördes år 2000 tror endast 16% av svenskarna på en personlig gud, samtidigt som hela 77% av svenskarna var medlemmar i svenska kyrkan år 2005.

Detta har lett till den märkliga situationen att Sverige är ett av de länder i världen med flest medlemmar i ett enskilt trossamfund, samtidigt som det är ett av de länder i världen med minst antal medlemmar i sagda samfund som faktiskt har en tro som stämmer med den samfundet säger sig ha.

Detta tycker vi är fel, och för att göra det så enkelt som möjligt att lämna ett trossamfund som man inte känner sig hemma i, och som man dessutom betalar tusentals kronor till i medlemsavgift varje år, har vi skapat denna site, vars syfte är att göra det enkelt att lämna in sin utträdesansökan till Svenska kyrkan.

Uturkyrkan.se är partipolitiskt, förenings och religiöst obunden.

För att kontakta oss, fyll i formuläret nedan:

Ditt namn:
Din epost-adress:
Rubrik/Ämnesrad:
Ditt meddelande:

Obs! Detta formulär används endast för att kontakta oss.
För att begära utträde ur svenska kyrkan använd formuläret.

Handla i shoppen
Har du slutat betala tionde till kyrkan?
I så fall har du kanske råd att köpa en tröja istället?

Creeper